Svar: Døgnrytme igen
27. august 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev :)
Da I har en tidlig søvnrytme hos jer - hvilket betyder, at I står tidligt op og går tidligt i seng, så vil din datter sandsynligvis trives rigtig godt med 3 lure dagligt. Det vil sige, at du skal arbejde på en rytme, hvor hun sover morgenlur, middagslur og en kort lur om eftermiddagen.
Det er super godt, at hendes stå op tidspunkt ligger nogenlunde fast, så dagen starter 05.30-06, ligesom det er rigtig fint, at hun puttes 19.15-19.45. De to yder tidspunkter ligger fast og rytmen i løbet af dagen, altså mellem disse tidspunkter kan godt variere lidt, med den alder hun har, men prøv om du kan forsøge at skabe en rytme med 3 lure.
Det vil være rigtig godt, at du arbejder på at hendes middagslur bliver dagens længste lur og hun må meget gerne sove 1.5 time der. Du må her gerne putte hende i barnevognen og trille hende en tur. Lad hende sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og læg hende først ned, når hun tydeligt er parat til at sove. Læg evt. mærke til tidspunktet, det kan give dig lidt idé om, hvornår hun mon er parat til at sove middagslur, så du ikke får hende puttet for tidligt, men først der, hvor hun egentlig er parat til at tage en god lang lur:)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Flaske og dagen starter stille og roligt
Morgen 6.30: Havregrød, frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop. Da I skal aflevere storebror og da jeres datter sover tidligt, kan det være en god idé at du supplerer hendes morgengrød med frugt og frugtmos og på den måde slår morgenmad og mellemmåltid lidt sammen...
Puttes til dagens første lur måske ca kl 8-8.30. Det afhænger af, hvor tidligt hun er stået op.
(Formiddag 9.30: Frisk blød frugt og frugtmos, vand af kop. Dette kan tilbydes, men kan også springes over, hvis du skønner, at indtaget af mad så bliver for presset i forhold til hendes søvn)
Frokost 10.30-11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl ca 12 - det afhænger af, hvad tid hun sov første lur og hvor lang denne lur var. Du må her gerne lægge dig med hende eller trille hende en tur, for på den måde at holde hende sovende og lære hende, at sove en længere lur midt på dagen.
Eftermiddag 14.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Sover dagens 3 lur - har evt. brug for en lille flaske inden og det vil være okay lige nu, hvis det hjælper hende til at sove bare 30 minutter her.
Aften 17.30-18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, sovs. Der skal være moset mad, men mad med mere og mere bid og smag. Udgangspunktet er jeres mad. suppleres med en kartoffelbåd, kogte grøntsager eller lignende i hånden, som hun selv kan sidde og gnave af. Vand af kop
Flaske og puttes til natten ca 19.15
Sen aften eller føst på natten 23-01: Flaske, når hun vågner og selv beder om den.
Jeg håber at du kan bruge denne skitsering lidt videre. Mit forslag er altså at holde fast i det I allerede har - et fast stå op tidspunkt, et fast puttetidspunkt og så i løbet af dagen forsøge at skabe en rytme med 3 lure - morgenlur, middagslur og en lur om eftermiddagen. Meget gerrne arbejde på at middagsluren er dagens længste lur.
Når hun vågner, græder og tydeligt ikke virker udhvilet, så må du prøve om du kan få hende videre i søvnen med dine hænder, beroligende ord, trille hende lidt, vugge hende lidt hvor hun ligger eller tage hende op, berolige og betrygge i dine arme og putte hende igen. Så hun får mere end 30 minutters søvn. Men de dage, hvor hun så vågner efter 30 minutter og virker glad og tilfreds, så skal du naturligvis ikke presse hende til at sove mere:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske